Az osztrák központú ANDRITZ Kft. több mint 250 telephellyel működik sikeresen már több mint 40 országban. Magyarországon 1929-től van jelen Tiszakécskén, ANDRITZ KFT.-ként 2007 óta létezik. A cég generátorházakat, azok komponenseit, valamint turbinakomponenseket, továbbá papíripari gépek komponenseit gyártja. Az IPARI RIPORTOKnak adott interjújában Mezei Károllyal, a vállalat ügyvezető igazgatójával beszélgettünk, aki pályafutását a vállalatnál 2009-ben kezdte. Munkásságának motivációját a nemzetközi cégszemlélet kialakítása és az emberek hatékonyságra való motiválása adta. A cég fejlesztését nem csak az új technológiákban, hanem az új termékekben is látja.

A cég történelméből kiderül, hogy 2007-ig Tigép Kft.-ként működött. Hogyan lett belőle ANDRITZ Kft.?

A céget 1947-ben államosították, majd a 90-es évek elején a privatizáció keretén belül az akkori menedzsment megvásárolta a vállalatot, amely Tigép néven működött tovább. A vállalat generátor-és turbinaalkatrészek gyártására összpontosított, amely mellett együttműködtek különböző külföldi partnerekkel is (pl. a németországi Siemens). Az európai gyártókapacitás 2007 környéken nagyon alacsony volt, mindeközben az osztrák tulajdonú ANDRITZ folyamatosan bővült. Ennek keretén belül elkezdett olyan kompetens cégeket keresni, amelyekhez illett a cég, vagy annak termékstruktúrája. Így találták meg az akkori Tigépet, amelyet 2007-ben felvásároltak. Az ANDRITZ ezzel szerette volna fedezni saját termékeinek a kapacitását, ugyanakkor szerette volna a vállalatot egy olyan nemzetközi szintre felfejleszteni, hogy versenyképes tudjon lenni és ezáltal segítse az ANDRITZ csoportot a piaci versenyben. A teljes üzleti év 2008-tól számítható, ekkor már az ANDRITZ zászlója alatt működött a vállalat.

 

Kinek gyártanak? Kik az ügyfelek?

Az ügyfelek világa eléggé változó. A vétel évében, tehát 2007/2008-ban, a Tigép 99 százalékban a Siemens konszern két vállalatának gyártott Németországba generátorházakat, illetve azok komponenseit. 2009 februárjától, amióta a vállalat ügyvezetője vagyok, elkezdtük felépíteni az ANDRITZ termékek gyártását a vállalaton belül úgy, hogy mindeközben továbbra is kielégítsük a Siemens igényeit. Stratégiailag is bővítettük termékeink kínálatát, mégpedig vízerőmű-komponensek gyártásával (vízi generátorok generátorháza, vízi generátorok rotorjai és komponensei), amelyek az ANDRITZ termék kínálatának részét képezték.

A termékek 99.9 százaléka került exportra. Hazai piacra inkább kooperációt szoktunk vállalni, vagyis segíteni szoktunk különböző magyarországi vállalatoknak egy-egy alkatrész legyártásában. Az ügyfeleink terén az ANDRITZ belső vevőkörét szolgáljuk ki olyan országokban, mint Ausztria (Weiz, Graz, Linz székhellyel), Olaszország, Németország, Amerika, Finnország, Svédország, Norvégia.

 

Mit sikerült megvalósítani az előző években?

Az elmúlt tíz évben durván 40 millió eurós eszközberuházás történt. Csarnokokat építettünk, bővítettünk, modernizáltuk a meglévő gépeket, új szerszámgépeket vásároltunk. A megmunkálásra váró alkatrészeink nagyságát tekintve a legutolsó gépberuházásunk egy 4 millió euró értékű nagy karusszel volt, amelyre 4m átmérőjű alkatrészeket tudunk rárakni. Az utolsó előtti beruházásunk egy irodaépület volt. Modernizáltuk a hengerítőgépünket, valamint egy újabb lézerhegesztő gépet vásároltunk 2 millió euró értékben a már meglévő kettő mellé. A vállalatot folyamatosan fejlesztjük technológiákban.

 

A beruházások önerőből történnek?

A beruházási ötleteinkhez mindig készítünk egy megtérülési számítást. Az ANDRITZnál van erre egy szabályzat, amely meghatározza, hogy mennyi idő alatt kell megtérülni egy beruházásnak. A felügyelőbizottság által engedélyezett beruházások anyagiakkal való gazdálkodása rajtunk áll. Az ANDRITZ cégcsoporton belül vannak hitel által megvalósítható lehetőségek is. Van egy nagyon minimális hitelünk, amely a 30-40 milliós beruházásnak csak egy töredékét alkotja. Az elmúlt években jellemző volt, hogy európai uniós támogatásokra lehetett pályázni. Mi 3-4 ilyen európai csomaggal rendelkezünk, amelyek csak pár millió euróra rúgnak.

 

Mi szükséges a vevői elvárások biztosításához? Hogy sikerül kielégíteni a vevők igényeit?

A cégcsoporton belül vannak standard termékeink, de a piac ebben az energetikai ágazatban változik. Változásaira folyamatosan reagálnunk kell, és ehhez mindig új eszközök kellenek. A termékeinkkel, amelyet nekünk tovább kellett gondolni, beszálltunk a zsilipek és gátrendszerek komponenseinek a piacába. Az elvárásokat úgy tudjuk teljesíteni, hogy folyamatosan figyelünk az eszközeinkre, hogy a termékek minősége kielégítse a vevő igényeit. Fontos számunkra a hatékonyság, amelyet az eszközök fejlesztése mellett a szakemberek folyamatos fejlesztésével érhetünk el. Van, és mindig is rendelkeztünk saját képző bázissal. Fő technológiáink a nagy alkatrészek hegesztésére és gépi megmunkálásra összpontosulnak. A legnagyobb gépünk például 24 m-en keresztül (X: vízszintes irányban) és 6 m magasságig (Y: függőleges irányban) tud egy munkadarabot, pl. generátorházat megmunkálni. Ezekhez a dimenziókhoz nagyon komoly, képzett szakemberek kellenek. A képzéseinkben, mint amilyen a hegesztő- vagy lakatostanuló-képző, együttműködünk a tiszakécskei szakközépiskolával. Egy pár éve elkezdtünk forgácsolókat is képezni, emellett működik egy felnőtt oktató központunk is. Magasak a technikai követelmények, éppen ezért ezzel a képzéssel, tréninggel a vevőelvárásoknak megfelelő kvalifikációt tudjuk felépíteni, teljesíteni.

 

Miben látja a vállalat vagy a termékek egyediségét, konkurenciaképességét?

A mi konkurenseink nem az osztrák vagy a német cégek, soha nem is voltak, mert a bérrendszerük teljesen más. A mi konkurenseink a lengyel, a szlovák, a horvát, a török és az olasz cégek, néha Kína és India (az utóbbi kettővel nem is akarunk versenyezni). A konkurencia iránya egyre inkább Keletre terelődik. A konkurenciaképességünk a szervezettségtől, a hatékonyságtól, a dolgozók motiváltságától, a hibakvóta mennyiségétől, a bérrendszertől függ, amely valamilyen szinten hasonló a Lengyelországban létező bérrendszerhez. Előnyünk az anyagok olcsóbb beszerzésében és a dolgozóink hatékonyságában nyilvánulhat meg. A régebben gyártott termékeinkkel, amelyekben az elmúlt 7-8 év tapasztalata rejlik, szintén versenyelőnyünk van.

 

Milyen nehézségek adódtak?

Számunkra a nehézség a hibaköltségben rejlik, amely a termékek nagy dimenziójából és egyediségéből adódik. Hibák természetesen előfordulhatnak, ezért fontos, hogy képezzük az az alkalmazottakat. A nehézséget nem csak a szakképzett emberek, mint pl. a jó hegesztők vagy a CNC gépi megmunkálók felkutatása jelenti, hanem az is, hogy a nagy tapasztalattal rendelkező dolgozóknak is híján vagyunk. A terméktapasztalatot nem egy-két hét alatt szerzi meg az ember: itt hónapokról, vagy akár fél, vagy akár egy évről is lehet szó.

 

Milyen víziók vezetik most a vállalatot, milyen jövőbeni tervek, amelyeket meg szeretnének valósítani?

Ami tíz évvel ezelőtt elég volt, az most már biztosan nem elég. Ha akkoriban tudott a vállalat 3, 5 vagy 10 terméket rutinosan és hatékonyan gyártani, akkor napjaink víziója, vagy stratégiája nem a termék, hanem a technológia uralásában rejlik. Termékeink nagyon egyediek, nincs szériánk, mivel 70, 80 és 100 tonnás darabokat, komponenseket gyártunk. Vállalatunknak a technológiát kell jól uralni és a tapasztalatokat az egyik termékből átvinni egy teljesen más termékbe. Mivel Magyarországon nagyon nehéz jó munkaerőt mozgatni, a meglévő embereket kell tréningezni, fejleszteni. Sajnos a bővítés víziója a munkaerőkorlát miatt szinte lehetetlen.

 

Készítette: Noémi Bačová, IPARI RIPORTOK

Kép forrása: ANDRITZ Kft.