A České dráhy a.s. teljes állami tulajdonban lévő részvénytársaság amely közvetlenül a Közlekedésügyi Minisztérium hatáskörébe tartozik, amelynek a székhelye a Cseh Köztársaság fővárosában Prágában (Praha) székel. Az 1993-2002-es években ez a részvénytársaság úgy volt ismert mint Nemzeti Unitáris Vasúti Cég. Csak 1.1.2003-tól alakult át állami kézben lévő részvénytársasággá. Jelenleg a České dráhy a.s. biztosítja a nemzeti és nemzetközi személyszálítást és a leányvállalata az un. České dráhy Cargo a.s. gondoskodik a teherszállításról. A ČD a.s. csoport a 24 ezer alkalmazottjával a Cseh Köztársaság eggyik legnagyobb munkaadójának számít.

2014 november 10.-től a ČD a.s. vezérigazgatója és elöljárója Krtek Pavel. Ezen felül a munkáját segítik többek közt a négy helyettese. 2008-tól amikor is reorganizálták az állami részvénytársaságot a 4 helyettesnek a feladatai a következő módon oszlottak meg: egy helyettes felügyeli a személyes forgalmat a másik a gazdaságot a harmadik a cég tulajdonát felügyeli és az utolsó pedig a ČD a.s. teljessen átlátható működését kontrolálja.

Ami a ČD a.s. gazdálkodását illeti Krtek Pavel vezérigazgató szavaival élve: „a médiás negatívumok ellenére az üzleti tevékenység jól teljesít, amint azt a tavalyi értéknövelés is mutatja“. Számszerűleg ez annyit jelent mint 33.3 mld Kč (korona) értékforgalmat és ebből a haszonkulcs eléri a nem egész 900 mil. Kč (korona)-t A pozitív gazdasági iránymutatók lehetővé tették a ČD a.s. –nek, hogy látványosabban emeljék az alkalmazottak fizetését úgy ahogy abban megeggyeztek a vezérigazgató Krtek Pavel és a szakszervezetek. Az Ő szavaival: „az elért kompromisszum azonban a munkavállalók szociális biztonságát garantálja és gazdaságilag még mindig elfogadható a vállalat számára.“

A ČD a.s. az előző évek folyamán némi adóságot is felhalmozott amit előreláthatólag fokozatosan lefaragnak a 2017-2018-as években. A vezérigazgató Úr ez ügyben így nyilatkozott: „tavaly a Cseh Vasutaknak rendkívüli kiadásaik voltak, amelyek közül a legnagyobb a több miliárd korona kifizetését eredményezték a Škoda Transportation-nál. A mozdonyokat későn adták át nekünk, de elvesztettük a választott bíráskodást és ezt tiszteletben kell tartanunk...Tekintettel ezekre a váratlan rendkívüli kiadásokra az adósságot nem lehet olyan gyorsan csökkenteni, mint terveztük...Egyrészt a járművek beszerzésének és korszerűsítésének az üteme csökken, évente csak az értékcsökkenés összegét szeretnénk befektetni...az üzem egy részének eladásából származó bevételt a 2018-ban fizetendő kötvények visszafizetésére használjuk fel.“

A ČD a.s. cégnek monopol helyzete van a Cseh Köztársaság területén, de részben nyitottak a konkurenciával szemben is. Így van ez a RegioJet társasággal, amely a Praha-Brno-Bratislava vonalra tervez utakat a személyszálítás keretein belül. Krtek Pavel vezérigazgató ezzel kapcsolatban a kövtekezőt nyilatkozta: „először is azt szeretném mondani, hogy a ČD a.s. kereskedelmi társaság. Kötelességünk megvédeni érdekeinket, mert felelősek vagyunk a részvényesekért, de azokért a hitelezőkért is, akik számunkra több tízmilliárd koronát adtak kölcsönbe üzletünk fejlesztése édekében. Logikusan elvárják befektetésük felértékelődését és erről a ČD a.s. vezetőségének gondoskodnia kell. Mindenek előtt a maximális piaci részesedés fenntartására törekedve...A ČD a.s. nem ellenzi a piac megnyitását, de nincsenek világos és tisztességes szabályok...Ezért igyekeztünk a gazdasági kiegyensúlyozó tesztre, amely kizárná az ország állami költségvetését mielőtt engedélyezné a magánhálózatot...És, ha vissza kell térnünk a ČD a.s. versenyelőnyeihez a legfontosabbnak a járműparkot tekintjük, amelyet korszerűsítünk annak érdekében, hogy kielégítsük az ügyfelek növekvő igényeit. Ügyfeleinkel találkozunk és folyamatosan javítjuk szolgáltatásainkat. Új technológiák felé nyúlunk és úgy gondolom ez tükröződik a szállított utasok számában. Tavaly több mint 171 millió utas utazott velünk“.

A ČD a.s. amellett, hogy utasokat szálít azzal is foglalkozik, hogy jó hírnevet szerezzen a közlekedési piacon. Így fontos, hogy az utasait ellása aktuális információkkal. Ennek előmozdítására még 1995-ben kiadtak egy nyomtattott, színes folyóiratot, amelynek a neve ČD pro Vás (Cseh Vasutak Önök számára). A folyóirat ingyenesen hozzáférhető állványokon az állomások peronjain. A magasabb kategóriájú vonatszerelvényeken hozzá férhetnek a kedves utasok on-line formában is. A lap szerkesztői a ČD a.s. központi épületében székelnek és a főszerkesztőjük Zdeněk Ston. A ČD a.s. azzal is dicsekedhet, hogy saját céges web-oldaluk is van. Ezen az oldalon az utasok kényelmessen kikereshetik az összekötő vonalakat, vásárolhatnak elektronikus jegyeket, vagy éppenségel más szolgáltatásokat is igényelhetnek pl. ČD Kurýr (Cseh Vasutak Hírvivője) stb. A magasabb kategóriájú vagonokban (expresz vonatoktól felfelé) ingyen osztogatják az utasoknak a vonatok ismertetőit, amelyekben megtalálhatók a vonatszerelvények összeköttetései és az átszállási útvonalak.  A ČD a.s. kapcsolatban van a szlovák piaccal is. Itt tették próbára nemrég az un. háromrendszerű mozdonyaikat, amelyeket a Škoda Transportation gyártott le a Cseh Vasutak részére. Az előző használatban lévő mozdonyok élettartama elérte a 40 évet is, így ésszerű és aktuális volt az újjak megvétele. Ezen mozdonyok  sebessége eléri a 140km/óra-t.

A ČD a.s. a cseh gyártótól 20 db ilyen mozdonyt rendelt, amelyet időben át is vettek és üzembe helyeztek a cseh, szlovák, német, osztrák, lengyel és persze a magyar piac részére eggyaránt.

 

Csaba Szmrecsányi