A Haas 1989 óta van jelen Magyarországon Hungarocandy Édesipari Kft. néven. Leányvállalatai Magyarországon kívül Ausztriában, Szlovákiában, Csehországban, Ukrajnában és Oroszországban vannak. A győri központú cég 2001-től Ed. Haas Hungaria Kft. néven működik. A gyártás Jánossomorján történik, ahol 1994 óta a magyarországi piacon forgalmazott tradicionális Haas portermék-szortiment teljes palettája kerül előállításra. Forgalmazott termékeik között a PEZ cukorkák, a Mammer, a Capri-Sonne vagy a Fisherman´s Friend termékei szerepelnek. A cég egy családi tulajdonban lévő, családias hangulatú, és a család minden tagja számára hasznos és élvezetes termékeket kínáló vállalkozás, amely megalakulásától kezdve azon fáradozik, hogy az aktív, egészséges életmódot szolgálja és ennek fontosságára felhívja fogyasztói figyelmét.

Az IPARI RIPORTOKnak adott interjújában Bozori Tiborral, a cég ügyvezetőjével beszélgettünk, aki 1993-ban kezdte pályafutását az Ed. HAAS Hungaria Kft.-nél mint területi vezető, aki Észak- Magyarországért és Budapestért volt felelős. A cég sikeréről így vélekedett: „A cég sikere nem az én érdemem, hanem a kollégáké. Arra vagyok büszke, hogy sikerült olyan munkatársakat kiválasztani, akik sikerre vitték ezt a céget. A bizalom nálunk nagyon fontos, alapvető fontosságú, hogy bízunk egymásban. Ebben rejlik a cég sikere.”

 

Ahogy szlogenük – a "Haas - a családi vállalat" is tanúskodik róla, a cég egy családi tulajdonban lévő, családias hangulatú vállalkozás. Hogyan néz ki ez a gyakorlatban, napjainkban?

A cég már 100 éve a Haas család négy tagjának a tulajdonában van. A cégen belüli mindennapos munkálatokban is családias hangulat uralkodik. Nem a mechanikus gépezet elve alapján működünk, hanem emberközpontú, barátságos hangulatban dolgozunk együtt, amit az összetartás jellemez. A forgalmazott és a legyártott termékek nagy része, mint a pudingporok, sütőporok, a konyhában landolnak, és a család asztalára kerülnek. Ezek a tényezők mind hozzájárulnak a cég családias hangulatához.

 

Az Ed. HAAS a finomságok gyártásában nagy figyelmet fordít az egészséges életmódra és  táplálkozásra. Hogyan nyilvánul ez meg a termékekben?

A régióban mi vagyunk az elsők, akiknek a gyártó üzemük glutén és laktóz mentes. Az üzemre és az összes termékre ez a jellemző, valamint, hogy a termékeink csakis természetes alapanyagokkal, aromákkal és színezékekkel készülnek. Ez azt jelenti, hogy a gyártásba nem kerülnek olyan alapanyagok, amelyek minimális mértékben laktózt vagy glutént tartalmaznának. Nagy figyelmet fordítunk arra, hogy csak olyan termékek kerüljenek ki a gyárból, amelyek valóban egészségesek.

 

Mennyire értékelik a magyar fogyasztók az egészséges termékek gyártását?

A célunk az volt, amit meg is valósítottunk, hogy a termékek egészséges mivoltával párhuzamosan a más, hasonló jellegű termékekhez képest ne legyenek drágábbak. Minőségük az élvezeti értékükből sem veszített. Tehát a nem laktóz- vagy gluténérzékeny fogyasztó is fogyaszthatja a termékeket, amelyek ugyanolyan minőségűek, mint a normál termékek. Akik ilyen hátránnyal küzdenek, azoknak kínálunk egy olcsó és finom stratégiát.

 

Min alapul a vállalat stratégiája?

Az árbevételünk gerincét a saját gyártású termékek alkotják. Van néhány igazán erős márka, amit forgalmazunk, és ezek segítségével sikerül két lábon állnunk. Magyarországon olyan nagy márkákat forgalmazunk, mint a Manner, a Fischerman´s Friend és a PEZ cukorkák.

 

Milyen nagyobb változások történtek a cégnél az elmúlt években?

Az első nagy változás, hogy 8-9 évvel ezelőtt felépült a gyárunk egy kiszolgáló raktárral együtt Jánossomorján, amely a Budapest, Bécs, Pozsony háromszög közepén van. 5 évvel ezelőtt Győrben felépült az irodaházunk, amely egy zöld beruházás, mert környezetkímélő hűtéssel és fűtéssel rendelkezik. Lecserélődött a géppark, így új berendezésekkel tudunk dolgozni. Az összes beruházás természetesen saját erőből, hitel nélkül, támogatás nélkül valósult meg.

 

Hogyan alakult a vállalat szerepe a hazai piacon, az előző évekhez viszonyítva?

A magyar édesség és sütés piaci alapja már nagyjából 8- 10 évvel ezelőtt kialakult. Az árbevétel minden évben kivétel nélkül nőtt. Amire még büszkék vagyunk, hogy a cég megalakulása óta, tehát 1989-től, minden évben nyereségesek voltunk és vagyunk.

 

Mik azok a tervek és kitűzött célok, amelyek elérésével elégedettek lesznek?

A következő 5 évben nemzetközi nagy márkák felvételét tervezzük a palettánkra, amelyeket Magyarországon szeretnénk képviselni. A jövőben szeretnénk legalább egyet becsatornázni. A saját gyártású termékekkel szeretnénk megőrizni a laktóz és a gluténmentes gyártás területén meglevő monopol helyzetünket.  Szeretnénk a régióban is ennek megfelelően terjeszkedni és meghatározóak lenni a cseh és szlovák piacon az ottani testvércégünkkel, vagy a keleti piacon Romániában, Bulgáriában és szeretnénk megnyitni a Nyugati piacot is. Magyarországon az összes élelmiszerlánc számára, mint a Coop, a CBA, a Tesco, a SPAR, a Lidl, a Penny, saját márkát gyártunk és ezt szeretnénk az országhatárokon kívülre tolni. Beszállítói szeretnénk lenni mondjuk az osztrák vagy a német üzletláncoknak is.

 

Mekkora feladatot jelent kellő számú, szakképzett munkaerőt találni?

Ez egy egész országra kiterjedt probléma. Mi a nyugati határrészen hátrányos helyzetben vagyunk, itt még fokozottabb ez a hiány. Németország és Ausztria már korábban is elvonzotta a munkaerőt és mára ez egy nagyon súlyos helyzet lett, egy mindennapi probléma. A dolgok nehéz része az új munkatársak keresésében rejlik. A mi cégünket ez azért nem érinti annyira, mert kicsi a fluktuáció. Itt a legtöbb dolgozó 15-20 éve nálunk dolgozik.

 

Készítette: Noémi Bačová, IPARI RIPORTOK