A Kometa 99 Zrt. Magyarország legnagyobb húsfeldolgozó üzemei közé tartozik. Kiváló minőségű termékeikkel valóban kiemelkedő helyet foglalnak el az Európai Uniós országok piacán, de a világpiacon is1. Termékeik egyedisége és minőségi színvonala a gondosan válogatott sertésekből nyert alapanyagokban rejlik. Termékválasztékuk és árpolitikájuk tekintetében azt tartják szem előtt, hogy felelősséggel tartoznak a fogyasztókért, ezért jó ízű, jó minőségű termékeket gyártanak elérhető áron. Az Ipari Riportoknak adott interjúban Dr. Prohászka Balázzsal beszélgettünk, aki pályafutását a Kometa 99 Zrt.-nél tanácsadóként, valamint gazdasági igazgatóként kezdte 2010-ben, majd 2014-ben megbízták az ügyvezető  helyettesi feladatok ellátásával. Munkásságát a munkája iránti odaadása és szeretete jellemzi, mivel azon sikeres emberek közé tartozik, akik szeretik a munkájukat. Munkaszeretete a nehézségek megoldásában és a cég sikeres pályára állításában nyilvánult meg.

Hogyan néz ki a cég napjainkban? Mennyi dolgozót foglalkoztat?

A cég alapítása 1994 - re nyúlik vissza, azóta a vállalatnál sok változás történt. Az egyik ilyen kiemelkedő változás, hogy 2006 - tól mint Zrt. létezünk. A kaposvári Kométa a magyar húsipar első három nagy üzeme közé tartozik és jelenleg több mint 700 embert foglalkoztat.  Tevékenységünk egyrészt sertésfeldolgozásra irányul, tehát termékkínálatunk húsokból és húskészítményekből áll. A húsok kétféle formában hagyják el a gyárat, friss húsként vagy fagyasztott húsként, szeletelve, darálva, kockázva és fóliázva, védőgázas csomagolásban, amely a legmodernebb. A feldolgozott húskészítmények széles körével rendelkezünk. Piacvezetők vagyunk a felvágottak terén. Párizsik, virslik, főtt sonkák, kolbászok és szalámik is szerepelnek kínálatunkban.

 

Milyen az ár és a választékpolitika?

A mi politikánk azon alapszik, hogy magas minőségű és az egészség szempontjából a leginkább megfelelő termékeket állítsuk elő. Ez annyit jelent, hogy termékeinkbe nem kerül szója, mesterséges anyagok, mint például glutén, glutamát, laktóz és nincs bennük tejfehérje. Legfontosabb tulajdonságuk a hústartalom magas szintje. A Magyar Élelmiszerkönyv Bizottság által megszabott hústartalom mennyiségét is gyakran meghaladjuk, hiszen például virslijeink hústartalma 80 százalék. Célunk, hogy nagyon korszerű, egészséges és finom termékeket gyártsunk, mindemellett egy termék akkor finom, ha abban hús van. Mi úgy gondoljuk, hogy felelősséggel tartozunk a fogyasztókért, ezért jó ízű, jó minőségű termékeket gyártunk, elérhető áron. Ez jellemzi a mi termékválasztékunkat és az árpolitikánkat. Termékválasztékunk és árpolitikánk tekintetében ezt tartjuk szem előtt.

 

Egy nyilatkozatból kiderült, hogy a Kométa az elmúlt 10 évben mintegy 8 milliárd forintot költött fejlesztésekre. Milyen fejlesztéseket, újításokat sikerült megvalósítani az elmúlt években és milyen fejlesztések vannak még kilátásban? 2

2010 - től mostanáig a vágóhíd és a csontozóüzem technológiáit, a készítménygyártó gépeket, a cuttereket és a főzőszekrényeket cseréltük le új gépekre. Nem csak Magyarországon, de közép – európai viszonylatban is a magas szintű technológiát képviseljük. Kiépítettünk egy víztisztító üzemet is, amely lehetővé teszi a vizeink tisztítását, így azok szabadon beengedhetők a Kapos folyóba. Ezt a folyamatot természetesen a hatóság rendszeresen ellenőrzi, hogy megfeleljen a minőségi és a higiéniára vonatkozó előírásoknak. Az üzemünket ennek érdekében állandóan újításoknak és fejlesztéseknek vetjük alá. Kiemelkedő sikernek könyveltük el azt is, hogy az elmúlt napokban lezajlott IFC és a BRC audit során ismételten a szabvány legmagasabb minőségű fokozatát kaptuk meg. A technológiai fejlesztés mellett a termékeinket is folyamatosan fejlesztjük. Így kerültek kidolgozásra a sertés húsból készült készítmények mellett a csirke - és pulykamellből készített sonkáink, amelyek a külföldi piacokon is nagyon nagy sikernek örvendenek.

Hová exportálják termékeiket és kik tartoznak a legnagyobb felvásárlóik közé? Tapasztalható – e   növekedés az export területén az elmúlt évekhez viszonyítva?

A Kometa 99 Zrt. termékei Magyarországon kívül külföldön is ismertek. A készítményexport 52 százaléka Olaszországba irányul, emellett a Kométa termékei több mint 40 más országba is eljutnak. A belföldi értékesítésünket 2013 - tól 2017 - ig megdupláztuk, ami annyit jelent, hogy 18 ezer tonna helyett 36 ezer tonnát adtunk el 2017- ben. Az exportra szánt termékek 2013 - ban 7700 tonnát képeztek, 2017 - ben pedig több mint 25 ezer tonnát. Az export az összteljesítményünk 40 százalékát képezi. A húsok exportjában is Olaszország van az első helyen, ami egyértelmű, hiszen olasz tulajdonosaink vannak, így Olaszországot ismerjük a legjobban. Ezen kívül exportálunk húst többek között Dél-Koreába, Szlovéniába és Horvátországba is.

 

Milyen tendenciát mutatnak a kereskedelmi adatok a hazai és a külföldi termékek forgalmában?

Az export sokkal gyorsabban növekszik, mint a belföldi értékesítés. Ez természetes, hiszen  Magyarország egy kis ország, ahol rendelkezünk egy bizonyos fogyasztói körrel, akik a vásárlóinkat jelentik. Az export az jobbára az ügyességünkön múlik, vagyis azon, hogyan tudunk egy piaci területre betörni és ott, a termékeinkkel megjelenni. Olaszországban létrehoztunk egy forgalmazó  céget, amely segítségével nagyon jól tudjuk növelni az Olaszországi exportunkat.?? 

 

A Kométa márka többszörös Magyar Brands -  és Superbrands-, valamint Business Superbrands-díjas. A vállalat a Hazai feldolgozású termék védjegyének birtokosa, 2016 - ban pedig a TOP 50 innovatív vállalkozás közé választották Magyarországon. Minek köszönhetők ezek a kiemelkedő sikerek?

A sikerek egyrészt a folyamatos fejlesztésnek és megújulásnak köszönhetők, a cég vezetősége mindig is nagy figyelmet fordított arra, hogy folyamatosan fejlődjünk, fejlesszük a technológiánkat és a termékeinket is. A siker nagymértékben a vállalat vezetői csapatának az érdeme, amelyet egy jól összeszokott vezetői gárda képvisel. Természetesen, büszkék vagyunk a dolgozóinkra is, arra a 700 dolgozóra, akik nagy odaadással és pontossággal végzik a feladataikat.

 

A sikerek mellett biztos voltak, illetve vannak nehézségek is. Mik voltak a nehézségek és hogyan sikerült ezeket megoldani?

A 2010 - es évek elején jelentkező gazdasági válság, amely szorongatta a világot, nálunk is érezhető volt. Mi azonban ezalatt az idő alatt sem álltunk meg, hiszen a gazdasági válság ellenére is beruháztunk és fejlesztettünk. Az ehhez szükséges pénz viszont nagyon kevés volt, hiánya érzékelhető volt. Ma a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a folyamatosan növekvő termelésünk arányában  bővíteni tudjuk a dolgozók létszámát. Ez nem könnyű feladat, mivel kevés a szakképzett munkaerő. Nehéz olyan munkást találni, aki jól dolgozik, ért is ahhoz, amit csinál és szeretné is csinálni.

 

Készítette: Noémi Bačová, IPARI RIPORTOK