A bohumíni BONATRANS GROUP részvénytársaság vasúti kétkerekes tengelyek alkatrészeinek fejlesztésével és gyártásával foglalkozik. A vállalat termelésének nagy részét az európai ügyfelek számára gyártják.

A vállalat a bevétel jelentős részét a kutatásba, és a fejlesztésbe fekteti be. A forgalom mintegy 8%-át hosszú távú fejlesztésekbe fektetik be. A kutatás és fejlesztés csúcsterméke a BONAXLE® indukciós edzett tengely. Ez olyan átfogó tengelyes megoldás, amely növeli az egész kerékkészlet biztonságát és megbízhatóságát, ugyanakkor csökkenti az életciklus-költségét (LCC).

Az ügyfelek számára nagyon előnyös, hogy a tengelyek (a nagysebességű vonatok tengelyeit is beleértve) már nem igényel különleges védőbevonatot. Leginkább a felpattanó kavicsok tehetik tönkre a tengelyt. Mindez a tengely meghibásodásához vezethet, és végzetes következményekkel járhat a teljes vonatszerelvényre és az utasokra egyaránt. A BONAXLE® szilárdságának köszönhetően a csaptartó és csap a préselés során teljesen ellenáll a károsodásnak.

A másik terület, amelyre sok időt szenteltek a gyártás során: az anyagok és különösen az acélok kiváló minősége.  Az acél olyan minőségéről van szó, amely különböző típusú vasúti kocsikra alkalmas, beleértve a mozdonyokat is. A BONASTAR®-nak 30%-kal hosszabb az élettartama. Ezt úgy érik el, hogy optimalizálják a mechanikai tulajdonságokat,  biztosítják a kopásállóságot. A BONASTAR® jelentősen csökkenti az    LCC-t is.

Egy másik fontos szempont a zaj és annak csökkentése. Ezt a célt szolgálja a BONASILENCE®, egy dinamikus zajcsillapító, amelyet a Stadler Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) új metró kocsikon is alkalmaznak. A csillapítók jelentősen csökkentik a furcsa zajokat. A hangtompítók várható élettartama legalább 15 év. Az ilyen lengéscsillapítóba való beruházás nagyon kifizetődő, mivel nagyban meghaladja a kerék élettartamát.

A fejlett mérnöki részlegnek köszönhetően a tesztprogramok ellenőrzését végzik, új termékeket terveznek, tervdokumentációkat rajzolnak. Az ügyfelek igényeit új kerékkészlet gyártásával igyekeznek kielégíteni. Elsősorban a vasúti kocsik gyártóit vették célba: Siemens, ALSTOM, a Bombardier, a ŠKODA TRANSPORTATION, Huyndai Rotem. Általában ezek a feladatok nagyobb igényeket támasztanak, különösen egy új típusú járművek fejlesztése és ellátása tekintetében. Egy teljesen új kerékkészlet fejlesztése több mint egy évig tarthat. Ez azt is jelenti, hogy a vállalat a kerékkészletet vagy azok alkatrészeit fejleszti és szállítja a megrendelőknek. Egy teljesen új kerékkészlet fejlesztése több mint egy évig tarthat. Másrészt a legtöbb kerék fejlesztését, a meglévő járművek tartalék fogyasztását általában havonta számolják.

Évente száz új terméket hoznak létre. Több tucat szakember dolgozik a termékfejlesztésen. A termékek tesztelésére akkreditált laboratóriumok állnak rendelkezésre. Az üzleti partnerek és ügyfelek alacsonyabb költségekkel a követelményeknek megfelelően, az EN ISO/IEC 17025:2005 szabvány alapján végezhetik el a kohászati laboratóriumi vizsgálatokat.

A cég székhelye Bohumín, a testvér- és fiókvállalatok pedig  Oberhausenben, Indiában, és Hongkongban találhatók.  2014-től a GHH Radsatz GmbH alacsony padlójú villamos gyártó teljes termékcsaládjának gyártanak. A németországi Oberhausen a kétkerekes szerkezetek gyártása terén 200 éves múltra tekint vissza. A nyugat-európai piacok további bővítése céljából ezt a tradíciót is meg szeretnék őrizni. India esetében úgy döntöttek, hogy zöld mezőre építenek. A Bonatrans India Pvt. Ltd üzemelése tavaly áprilisban indult. A helyi piac óriási lehetőségeket kínál az elkövetkező évtizedekben a metró, nagysebességű vonatok, később a villamosok alkatrészeinek gyártására is. A hongkongi fiókvállalat, a Bonatrans Asia Ltd. elsősorban az üzleti és kereskedelmi szervezet szerepét tölti be, amely Kínában és Délkelet-Ázsiában értékesíti a termékeket.

A vállalat gyártósorai közé tartozik a legmagasabb szintű precíziós alkalmazásokhoz szükséges hajtókerék, beleértve a sebességváltót, a féktárcsákat és a csapágyrendszert. A nagyméretű vasúti kocsi gyártói hosszú távú kapcsolatokat és szerződéseket kötnek különböző rendszerek gyártóival. Sok ügyfél a Bonatransra bízza a teljes menedzsmentet, ebben az esetben ők vásárolnak és választják ki a megfelelő komponenseket. Ezen a téren együttműködnek az IGW, Kinex, Knorr-Bremse, Kovis, Schaeffler, SKF, Timken, Voith, Wikov és más komponens gyártóival.

A második termelési szférába olyan teherkocsik tartoznak, amelyek ellenállnak a nehéz (megterhelt) kocsik hőterhelésének a fékezés során. Egyáltalán nem könnyű, de nem is annyira megterhelő feladat a vasúti tehervagonok gyártásához a kétkerekes szerkezetek iránti kereslet kielégítése. A modern tehervonatokat is a személyszállító vonatokból ismert elemekkel (pl. tárcsafék) látják el. Például egy új feszültségoptimalizált kerék tervezése és üzembe helyezése (a blokkfékezéshez), akár egy évig is eltarthat az igényes fékezési teszt miatt. Általában minden új teherkeréknek vagy tengelynek a nagy tengelyterhelések esetén maga az acél hőkezelése a meghatározó szempont. Mind a minőség, mind a földrajzi közelség miatt a MORAVIA STEEL tartozik a legfontosabb beszállítók közé.

Ebben az évben többek között más neves cégekkel és vállalatokkal együtt részt vesznek az elismert ostravai Cseh Raildays Nemzetközi Vásáron. A vállalat standján egy új kétkerekes tengelyt  mutatnak be, amelyet a szentpétervári   Metro számára gyártottak és kifejezetten a ŠKODA TRANSPORTATION kocsikhoz fejlesztettek ki. Egy másik a cég  a Pendolino kétkerekes tengelyt mutatja be, amelyet hosszú időn keresztül sikeresen szállítottak a Cseh Vasutak, valamint más európai vasutak számára.