A kanadai hátterű Linamar Hungary Zrt. 8,64 milliárd forintos beruházásával három vidéki helyszínen összesen kétszáz új munkahelyet teremt, ebből 119-et Orosházán, 71-et Békéscsabán és tízet Gyöngyösön.Napjainkban a Linamar Hungary Zrt. Békés megye és Délkelet-Magyarország legnagyobb gépgyártó és autóipari társasága.A Linamar Products Division fő profilja a precíziós fémmegmunkálás és részegységek szerelése (vákuumszivattyú gyártás és szerelés, differenciálmű szerelés, turbófeltöltő ház előszerelés). Főbb termékeik: a sebességváltóba és egyéb erőátviteli láncba beépülő alkatrészek, nagy nyomású benzinadagoló pumpaházak, kormányszerkezetbe beépülő alkatrészek, előszerelt turbófeltöltő házak, szerelt vákuumszivattyúk és szerelt differenciálművek.

A társaság a kanadai Linamar Corporation vállalat magyarországi gyáregységeként Békés megye és az Alföld egyik legnagyobb mezőgazdasági gépgyártó vállalata, melyet még ismertebbé tesz erőteljesen növekvő autóipari ágazata is.

A gyár története a múlt század közepére nyúlik vissza: a háború utáni első tervciklusban, a hároméves terv (1947–1950) keretében hoztak létre a mai gyár területén egy mezőgazdasági gépjavító telephelyet – klasszikus nevén gépállomást. A következő jelentős dátum a gyár életében 1972, ekkor indították be a kukoricacsőtörő-adapterek gyártását. A nyugat-európai piacra 1985-ben, az észak-amerikai piacra 1989-ben jutottak el az orosházi kukoricabetakarító adapterek. A rendszerváltás után ez az önmagában is sikeres magyar cég privatizálódott, egy kanadai családi vállalkozás, a Linamar Corporation tulajdonába került.

A cég 2016-ban nyugdíjba vonult ügyvezető igazgatója, Ivanics János, már a Mezőgép korában is a vállalat alkalmazottja volt, aki részt vett a gyár privatizációjában. Minderről ekképp nyilatkozik az egykori igazgató: „Azt gondolom, hogy a magyar vonatkozás mellett azért minket választott Hasenfratz úr, mert már jól ismerte a munkánkat. A privatizációkor mi már régi beszállítói voltunk a Western kombájngyárnak, amely a Linamar tulajdonában volt. Ezért pontosan tudta, hogy mit vásárol meg. A Linamar Corporation folyamatosan növekszik. Kanadában és az Egyesült Államokban lévő gyárain kívül először Mexikóban, aztán Európában, majd most legutóbb Kínában jöttek létre Linamar divíziók.“

 

A kanadai Linamar tulajdonosa, Frank J. Hasenfratz, egyébként 56-os magyar mérnök, aki itthon szerszámkészítőként és gépészként dolgozott, a Linamar gyárat pedig 1966-ban alapította. A mai napig ő a cég elnöke. Az idén 83 éves Frank Hasenfratz vagyona a Linamar cégcsoportban lévő 23%-os részesedésnek köszönhetően meghaladja az egymilliárd dollárt, de a vezérigazgatói feladatokat már átadta a lányának, Lindának. Az alapító egyébként megőrizte magyar kötődését, évente legalább egyszer Magyarországra utazik, és a Linamar üzemek mellett ellátogat szülőfalujába, Szárra is.

A Linamar terjeszkedési stratégiájának filozófiája, hogy gyárai saját földrajzi környezetüket szolgálják ki. Az Oros Divízió 1 mezőgazdasági gépgyártással, az LPD 2 autóalkatrészek gyártásával foglalkozik Orosházán, a békéscsabai PPM 3 gyárban alapvetően autóipari alkatrészgyártás, de egyéb termelés is folyik.

 

A Linamar Corporation vállalat gépgyártó divíziója az OROS Divízió a hazai, nyugat- és kelet-európai, észak-afrikai, valamint az észak-amerikai piacra fejleszt, állít elő és értékesít mezőgazdasági gépeket, részegységeket, kombájn adaptereket és egyéb építőipari gépeket. A mezőgazdasági gépgyártás a társaság orosházi telephelyén több mint 45 éves múltra tekint vissza. A cég alapvetően betakarítógépek, saját fejlesztésű kukorica és napraforgó adapter gyártásával és forgalmazásával foglalkozik.

Ezek univerzális adapterek, minden ma ismert kombájntípusra felszerelhetők. Elérhetőek 4-től 16 sorosig fix vagy csukható vázas kivitelben. Portfóliónkban megtalálhatóak az alacsonyabb árfekvésű, de minőségi adapterek éppúgy, mint a magasabb igényeket kielégítő prémium kategóriás adapterek. Az orosházi telephelyünkön napjainkban a kombájnalkatrészek és törőegységek mellett számos egyéb részegység gyártása is folyik.

A világon elsőként fejlesztették ki az ún. első (HSA típusú) szárzúzót az OROS kukoricabetakarító adaptereknél. Az aprítókések közvetlenül a törőhengerek által megfogott szárat aprítják. Így a szár teljes hosszában kb. 7 cm hosszúságú zúzalék keletkezik.

Az Oros Cornado kukorica betakarító adapter család a nemzetközi bemutatókon elért eredmények alapján a világ egyik legjobb szárzúzójával rendelkezik (apró, egyenletesen szétterített zúzalék), más adapterekkel szemben alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztás, alumínium hajtóműházakkal, nagy kopásállóságú, keményfém felszórt zúzókéssel van felszerelve.

A fejlődés dinamikáját és sebességét autóipari termékeik számának növekedése hozta magával. A Linamar tudatosan készült az autóipari szerepvállalásra és ebben a fejlődésben Kanadában a gyárnak is komoly szerepet szántak. Ezért vásárolták meg a privatizáció után egy évvel, 1993-ban, a General Motors angliai leányvállalatától a vákuumszivattyú összeszerelő sort. Két évvel később, Magyarországon elsőként, megszerezték a Q 1-es beszállítói minősítést a Ford gyárnál. Ez azt jelenti, hogy közvetlenül a Ford autógyári beszállítói lettek.

Folyamatos megrendeléseiknek köszönhetően a Linamar stabil munkahelyet biztosít felsőfokú és középfokú végzettséggel rendelkező szakemberek számára.

Munkaadóként olyan munkakörülményeket és környezetet teremtenek, mely a tökéletes, pontos munkavégzésre ösztönzi munkavállalóikat. Egyéni továbbtanulás támogatásával, külföldi tréninglehetőségekkel igyekeznek kivívni munkavállalóik hűségét, ugyanakkor kiemelt jelentőségűnek tartják a színvonalas családi rendezvények szervezését is.

A Linamar a munkaügyi központokkal, az iskolákkal és a különböző képző, átképző intézetekkel is kapcsolatban van. A megyei középfokú tanintézetekkel karöltve együttműködnek az úgynevezett duális oktatásban, ami azt jelenti, hogy az elméleti tárgyakat az iskolában tanulják a gyerekek, a speciális szaktárgyakat pedig a gyárban.

A magyar autóipar tavaly gazdaságtörténeti rekordot döntött, az ágazat termelési értéke meghaladta a 8000 milliárd forintot.

 

Havasi Csaba, a Linamar vezérigazgatója szerint a fejlesztéssel az öt év alatt számolt árbevétel-többlet várhatóan meghaladja a 41 milliárd forintot. Tájékoztatása szerint tavaly a Magyarországon több mint 2500 munkavállalót foglalkoztató vállalat árbevétele 58 milliárd forint volt. A nyilvánosan elérhető cégadatok szerint csaknem 8 milliárd forinttal haladta meg az egy évvel korábbit. A kanadai központú cég 2010 és 2017 között 34 milliárd forintot meghaladó értékű beruházást valósított meg az országban. „A cég fontos célja a mezőgazdasági és ipari gépgyártás fejlesztése, illetve új technológiák alkalmazásával az autóipar terén a versenyképességük növelése“ – hangsúlyozta a vezérigazgató.

A vezérigazgató arról is beszélt, hogy a további növekedéssel újabb technológiák bevezetését fogják megvalósítani, és bővítik a meglévő vevők körét. A fejlesztés két év alatt valósul meg, 81 új munkahelyet teremtenek, de a beszállítói láncban ennek többszöröse valósul meg. A beruházás öt év alatt 23 milliárd forintot meghaladó árbevétel-növekedést eredményez a számításaik szerint.

A cégadatok alapján 2016-ban az árbevétel 50,5 milliárd forintot tett ki, ebből 30,3 milliárd forint származott az exportból, az adózás előtti eredmény 3 milliárd forintot tett ki.

A világ tizenkilenc országában 59 gyárat és hat kutatási központot üzemeltető Linamar beruházásának elnyeréséért több ország versenyzett. A választás a Békés megyei Orosházára esett, ezért is kiemelten fontos, hogy a társaság a jövőben is fejlődni tudjon. Erre a leírtak alapján minden feltétel megvan.

 

Kép forrása: Linamar Hungary Zrt.