Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beruházási bajnoknak nevezte Debrecent az Alföldi Tej Kft. sajt- és porítóüzemének 2019. május 21-i átadásán. Elmondta továbbá, hogy Debrecenben 8142 új munkahely jött létre és 544 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg. Ennek a kiváló gazdasági eredménynek a függvényében még milyen megoldandó feladatokat és beruházásokat terveznek a közeljövőben?

Szijjártó miniszter úr a 2018-as magyarországi munkahelyteremtő beruházások adatai alapján teljesen megalapozottan nevezte Debrecent beruházási bajnoknak. A 2018-as esztendő Magyarország számára kiemelkedő év volt nemzetközi viszonylatban is, hiszen 4,3 Mrd euró értékben került sor beruházás-bejelentésre, és ebben a különösen erős évben a Magyarországot választó beruházások értékének 1/3-a érkezett Debrecenbe. Ez a nagyfokú üzleti bizalom komoly kihívások elé állítja a várost, mindenekelőtt a rendelkezésre álló ipari infrastruktúra tekintetében. Jelenleg több mint 700 hektár területen zajlanak ipari infrastruktúra fejlesztési munkálatok, több helyszínen a város nyugati oldalán. Tudomásunk szerint jelenleg ez a legnagyobb egyidejű iparfejlesztési beruházás Európában. Ezek a fejlesztések magukba foglalják a beruházási területek földmunkáit, közműfejlesztéseket (elektromos energia, gáz, víz, csatorna, informatika), vasút- és úthálózatfejlesztéseket, közúti és autópálya csomópontok fejlesztését. Az Északnyugati Gazdasági Övezet mellett, ahol a BMW új gyára fog felépülni, egy új intermodális vasúti logisztikai terminál épül, amely a régió iparának vasúti szállítási igényeit lesz képes kiszolgálni. Jelenleg ennek és más közlekedési fejlesztéseknek a tervezési folyamatai zajlanak.

 

Kérem, tájékoztassa az olvasókat a BMW-vel kötött megállapodásról. Milyen ütemben folynak a munkálatok?

Tavaly októberben írtuk alá a BMW Group képviselőivel azt a megállapodást, amely a BMW új európai gyárának megépítéséhez szükséges előkészületi munkálatokat és a szükséges beruházási terület biztosítását szabályozza. A rendelkezésre álló teljes fejlesztési terület, amely 400 ha, valamint a hozzá kapcsolódó beszállítói park területe jelenleg önkormányzati tulajdonban vannak. A 400 hektáros fejlesztési terület az előkészítő munkák elvégzése után értékesítésre kerül a BMW részére. Megtörtént a teljes terület régészeti feltárása, jelenleg a földmunkák zajlanak, úgymint a terület szintezése, a talajstabilizálás, a csapadékvíz-elvezető rendszer kiépítése, valamint a szükséges ipari közműinfrastruktúra kiépítése. Ezek a munkálatok Debrecen önkormányzatának beruházásában valósulnak meg a megállapodás értelmében. Az iparterülethez és Debrecen északnyugati városrészéhez kapcsolódó közlekedésfejlesztési elemek állami beruházásban épülnek meg a következő években. Kijelenthető, hogy a beruházás az eredeti terveknek megfelelően halad.

 

Debrecenben öt, készre szerelt Mercedes-Benz Conecto csuklós autóbuszt adtak át az Inter Traction Electrics Kft. jóvoltából. Ez a beruházás mennyire könnyíti meg és teszi hatékonyabbá a város közlekedését?

Az elmúlt évek történései egy igazán különleges helyzetbe hozták Debrecent, hiszen mi vagyunk tudomásom szerint az egyetlen olyan város, ― s ha netán mégis van ilyen, minden bizonnyal nem sok ―, ahol a két nagy német járműipari óriás, a BMW és a Daimler is rendelkezik majd gyártási kapacitással. A Mercedes buszok gyártása már valóban elkezdődött Debrecenben, az ITE Kft. helyi gyártócsarnokában. A cég magyar középvállalatként, s az EvoBus Hungária Kft. Partnereként, megkapta a gyártási jogosultságot a Mercedes-Benz Conecto buszok gyártására. Magyar hozzáadott értékkel ezidáig 80 új autóbusz került összeszerelésre Debrecenben. Az elkészült autóbuszokat az ITE Kft. folyamatosan szállítja a megrendelőinek. Az 5 új Mercedes busz, amelyek néhány hónapja közlekedik a városban, sokkal környezetbarátabb a jelenleg használtaknál, jobb üzemeltetési paraméterekkel rendelkezik, mint a buszpark túlnyomó többségét kitevő Volvo buszok és nem utolsósorban az utasok is nagyon pozitívan fogadták. Ez azért nem is csoda, mivel a Volvók már több mint tíz éve közlekednek a debreceni utakon.

 

A szakképzés fejlesztésére, a technikusképzés beindítására 7,3 milliárd forint jut, de német nyelvű, illetve a környező országok nyelvén oktató középiskolákat is létesítenek Debrecenben, az utóbbiakat a határon túlról érkező, magyarul nem tudó fiatalok oktatására. Mi a fő céljuk az oktatási hálózat kiszélesítésével és hogyan, milyen stratégiával szeretnék megszólítani a tanulni vágyó fiatalokat?

A városstratégiánk egyik legfontosabb területe, az egyik legfontosabb erőforrása az oktatás. Úgy tekintünk erre a területre, mint amely a város növekedésének és gazdasági fejlődésének legfontosabb feltétele. Érzékelvén a Debrecen iránt megnyilvánuló üzleti érdeklődést és bizalmat, 2015-ben meghirdettük a debreceni oktatás expanzióját. Létrehoztuk a Debreceni Oktatási Tanácsot, amely a város valamennyi oktatási szervezetének képviselőit integrálja az önkormányzat koordinációja mellett és minden szereplő számára biztosítja valamennyi releváns információhoz való hozzáférést az alapfokú oktatástól a felsőoktatásig. A városban működő vállalatokat összekapcsoltuk az oktatási szervezetekkel, a debreceni szakképzési rendszer karrierközpont működik, amely a tehetséges diákokat kapcsolja össze az érdeklődési területüknek megfelelő vállalattal. Ennek a stratégiának köszönhetően folyamatosan növekszik a debreceni oktatási rendszerbe jelentkezők száma. Az iskolát választó fiatalok megértették azt az üzenetünket, hogy érdemes Debrecenben tanulni, mert itt olyan vállalatokkal kerülhetnek kapcsolatba, mint a BMW, a Continental, a KRONES, a Thyssenkrupp, a National Instruments, a TEVA, a Richter és még hosszan lehetne sorolni. Tudja mindenki, hogy a munkaerőpiacon vannak feszültségek. Mi ezt a versenyt már az oktatás időszakában meg akarjuk nyerni. Minél több diák tanul a városban, annál több szakképzett fiatal lép ki a debreceni munkaerőpiacra. Oktatási rendszerünk fejlesztésével ezt a folyamatot tudjuk támogatni.

 

A Schaeffler AG debreceni telephelyén az új gyártócsarnok avatását és a Schaeffler Debrecen 20 éves fennállását ünnepelték az év elején. A 80 millió eurós befektetéssel egy rendkívül modern, 22 ezer négyzetméter alapterületű épület készült el. Mennyi munkahelyet sikerült biztosítaniuk az egy- és duplasoros kúpgörgős csapágyak gyártásával?

A Schaeffler AG új debreceni gyárában a gyártást januárban indította be a cég. A 130 millió eurós beruházás 500 új munkahelyet teremtett a városban, ezzel az FAG alkalmazottainak száma Debrecenben eléri az 1600 főt. Ezzel a fejlesztéssel a város egyik legnagyobb foglalkoztatójává vált.

 

Az Ön városában a Villanyautósok Közösségének tagjai június végén avatták fel Magyarország első többszabványú villámtöltőjét. Milyen jelentőséggel bír a gazdasági életre ez az esemény?

Egy fejlett városnak ma már tudnia kell biztosítani az elektromos járművek használatának feltételeit is, hiszen ezek az autók egyre népszerűbbek és Debrecenben is egyre többen használják. 3 évvel ezelőtt üzemeltük be az első elektromos töltőállomást a városban, ma már a város különböző pontjain 10 üzemel és a következő hónapokban további egységek lesznek telepítve. Ezeknek a töltőknek nem elsősorban a gazdasági életre gyakorolt hatása bír jelentőséggel, meglétüket a város élhetősége, életminősége és a környezettudatos közlekedés szempontjából tartjuk fontosnak.

 

A város sokoldalúságát bizonyítja, hogy a sport, a kultúra és a tudomány területein is kiemelkedő, amit az érdeklődők és az ide látogatók is tapasztalhatnak. A város sokat épült és szépült az utóbbi évtizedekben, amihez az itt élők támogatására is szükség volt. Milyen további célkitűzései vannak a jelenleginél jobb életminőség megteremtése érdekében a debreceni polgárok számára?

A város komplex gazdaság és városfejlesztési programját az Új Főnix Tervben foglaltuk össze. A fejlesztési program nagyságrendje meghaladja a 200 Mrd forintot. Ennek végrehajtása most van folyamatban, a program befejezését 2022-re tervezzük. Ezzel párhuzamosan kidolgoztuk a hamarosan bemutatásra kerülő Debrecen 2030 tervet, amelyet 2020-ban szeretnénk elindítani. A kultúra területén színházfelújítást, valamint egy új színház kialakítását tervezzük. A Kormány az elmúlt hónapban fogadta el a Debrecen 2030 oktatási programot, amely a szakképzés és a felsőoktatási képzés járműipari fókuszú fejlesztéséhez rendeli a szükséges forrásokat. Jelentős közlekedési fejlesztéseket tervezünk, összhangban a városszerkezet változásával, új közösségi közlekedési vonalak kialakításával. A gazdaság erősödésével párhuzamosan jelentősen növekszik a forgalom a városban, így úthálózatfejlesztéseket, közlekedési csomópontok fejlesztését végezzük most is és tervezzük a jövőben is. S végül, de nem utolsósorban a Debreceni Nemzetközi Repülőtér fejlesztésére készülünk, hiszen a jelenlegi forgalom alapján kijelenthető, hogy kinőttük a mostani infrastruktúrát.

 

Végezetül, ha van olyan terület, amelyre az eddigiekben nem tértünk ki, azonban fontosnak tartja megemlíteni, kérem, ossza meg ezeket az olvasóinkkal.

Debrecenben a nemzetközi kapcsolatok nagyon intenzívek. Számos testvérvárosunk van, melyek közül kiemelnék néhányat, például: a csehországi Brno városát, a német Paderbornt, vagy az amerikai New Brunswickot, melyekkel úgy a kultúra, mint az oktatás és a sport területén szoros kapcsolatot ápolunk. Egyre több nagy nemzetközi cég jelenik meg városunkban. Az itt élő expatok életét igyekszünk folyamatosan segíteni, komolyan vesszük a „nemzetköziesedést". Városunkban egyedülálló képzési rendszerrel fog működni idén szeptembertől az a nemzetközi iskola, az International School of Debrecen (ISD), amely teljesen új távlatokat nyithat a város közel fél évezredre visszatekintő oktatási rendszerében. Az iskolában nemzetközi rendszerű képzés lesz, melyben egyaránt részt vehetnek külföldi és magyar diákok. Ez egy olyan magas szakmai színvonalat képviselő létesítmény, amely a nemzetközi sztenderdeknek megfelelve támogatja az oktatás hatékonyságát, ugyanakkor valamennyi érintett (család, vállalat, oktató, akkreditáló szerv) igényét is kielégíti.

 

 

  Papp László - életrajz:

1972-ben születtem. A Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Karán szereztem jogi diplomát 1996-ban. 1998-ban egyéni képviselőként a Fidesz támogatásával szereztem mandátumot és lettem tagja Debrecen város közgyűlésének. A képviselői munka mellett ügyvédként dolgoztam. 1999-ben alapítottuk feleségemmel közös ügyvédi irodánkat. Ügyvédként elsősorban polgári, gazdasági, társasági jogi ügyekkel foglalkoztam. 2010 óta szüneteltetem ügyvédi tevékenységemet. 1998 és 2010 között 4 önkormányzati választáson indultam képviselőjelöltként, mindegyiken sikeresen szerepelve egyéni mandátumot szereztem a választókörzetemben. 2010 és 2014 között városstratégiáért és gazdaságfejlesztésért felelős alpolgármesterként dolgoztam. 2014-től Debrecen polgármesterének tisztségét töltöm be.