2018. szeptember 6-án a ZF konszern vezetői, illetve Szijjártó Péter Magyarország külgazdasági és külügyminisztere jelenlétében hivatalosan is átadásra került az új gyár, melyben 8 sebességes automata személygépkocsiváltók előállítása vette kezdetét. A beruházás 31,5 milliárd forint értékű, melyhez Magyarország 6,7 milliárd forint állami támogatással járult hozzá. A gyár évi 150 000 sebességváltó előállítására képes, 770 munkaerő foglalkoztatásával.

A miniszter kiemelte, hogy Magyarország a járműiparban Közép-Európa meghatározó szereplője, minden eddigit meghaladó termelési értékekkel, mely tavaly meghaladta a 8000 milliárd forintot. Az előállított termékek csaknem 100 %-a exportra megy, az ágazat 167 000 embert foglalkoztat, az összipari kibocsátás majdnem 30 %-t teljesítve.

Michael Hankel, a ZF csoport alelnöke a másfél év alatt megvalósult beruházás jelentőségét méltatva hangsúlyozta: azért döntöttek Eger mellett, mert az itt dolgozóknak komoly tapasztalata van a sebességváltó gyártásban és emellett a város, valamint a térség infrastrukturális adottságai is kedvezőek.

 

Miért éppen Egerre esett a választás a cég megalapításában?

A ZF Egerben működő telephelye már több mint 20 éve van jelen Magyarországon. Jelenleg több mint 1000 embert foglalkoztatunk, és 2017-ben elértük a mintegy 180 millió eurós bevételt. Mivel a gyártás területén Egerben szakmailag magasan képzett munkatársakkal rendelkezünk, jól ismerjük a telephelyet, és az alapvető infrastrukturális feltételek is alacsony költségszintűek – ezért esett a választás az automata sebességváltók lokalizációjának a kiválasztásakor Egerre.

 

Mit jelent a versenyképesség ZF Friedrichshafen AG számára Egerben? Hogyan szeretné a vállalat a versenyképességét megtartani?

Mint minden autóiparban tevékenykedő vállalat, szembesülnünk kell nemzetközi versenytársakkal. Célunk, hogy vezetők legyünk a technológia és a költségek területén. Globális termelési hálózatunkat folyamatosan bővítjük azzal a céllal, hogy a vállalat költségstruktúrája versenyképesebb legyen. Az alacsony költségszint egyike azon tényezőknek, amelyek nagy szerepet játszanak a telephelyek kiválasztásában, ezért kiegyensúlyozottságra

törekszünk a költségek területén.

 

Kik alkotják a versenytársaikat?

A ZF, amely 146 000 embert foglalkoztat és több mint 36 milliárd eurós forgalommal rendelkezik, a világ egyik legnagyobb járműipari beszállítója. Termékeink portfólióját a személy- és haszongépjárművek hajtástechnikai elemei, az alváz technológiák, a légzsákok és biztonsági övek, valamint a kamerák, a radarok és a Lidar termékek alkotják. Ezek mind a versenyképességünket bizonyítják nemzetközi szinten, kis- és nagyvállalatok egész csoportjával szemben. Rendszerbeszállítókként céljaink közé tartozik a termékek közötti összeköttetés kialakítása, olyan mértékben, hogy a lehetőségeknek megfelelően integrált megoldásokat tudjunk kínálni az ügyfeleinknek.

 

A 8-fokozatú automata sebességváltó mellett vannak még más sikeres termékeik? Mi teszi ezeket a termékeket egyedivé?

 

Egyértelműen, a ZF egyik kulcs terméke a 8-fokozatú automata sebességváltó – ebből az idén először adunk ki hárommillió darabot. Az automata és elektromos vezetés növekvő tendenciája nagyban növeli a szenzoros készülékek iránti érdeklődést, ideértve a ZF ProAI nagy sebességű processzort és az elektromos meghajtású megoldásokat. Egy példát említve, mivel jelenleg egyre több város részesíti előnyben az elektromos meghajtású buszok működését, több mint 1000 szállítási megbízást kaptunk az AxTrax AVE elektromos portáltengely gyártására, amely kimondottan városi buszokra van tervezve. Könnyű az integrációja a már meglévő járműkoncepciókba és platformokba, valamint a gyártási költségek minimalizálása új tervezési lehetőségeket is kínál az alacsony padlójú buszok számára. Az elektromos portáltengely szinte bármilyen áramforrással kombinálható, legyen az akkumulátor, szuperkondenzátor, üzemanyagcella vagy felsővezeték. Ez a ZF termék nyerő a gyártók és a közlekedési vállalatok között, ami azt jelenti, hogy az AxTrax AVE egyre több városban – mint például London, Boston és Los Angeles – járul hozzá a nullás emissziós értékhez. Ez a terület tesz bennünket Európa vezető gyártójává. Összegezve tehát, az 1000 AxTrax AVE évente több mint 60 millió utaskilométert tesz meg zéró emissziós számmal, ezzel mintegy évente 3 900 tonnával csökkentve a CO2-kibocsátást.

 

Kik az ügyfeleik? Hová szállítanak?

Ügyfeleink közé tartoznak az autóipar világának jelentősebb gyártói. Globális vállalatként napi üzleti tevékenységünk részét képezi a termékek importja és exportja. Számos termékünket – például a személy- és haszongépjárművek sebességváltóit – saját központjainkban gyártjuk, mint Saarbrücken és Eger, amelyeket azután világszerte szállítjuk ügyfeleinknek. A tengelyrendszerek esetében az időbeni gyártás megköveteli a termékek telepítését is az ügyfél igényei szerint. Ezért világszerte olyan telephelyekkel rendelkezünk, melyekkel rövid időn belül biztosítani tudjuk a szállítást és telepítést is.

 

Minden sikeres vállalat rendelkezik egy hatékony problémamegoldó stratégiával. Milyen problémákkal nézett szembe a ZF Friedrichshafen AG Egerben, és hogyan sikerült ezzel megküzdeni?

Az Egerben lévő automata sebességgyártó gyárunk kialakítását nem zöldmezős beruházásként indítottuk. Mivel jól ismertük az országot, a helyet és az embereket, egy igazán jól működő személygépjármű automata sebességváltó üzemet tudtunk létrehozni. Annak ellenére, hogy rendszeresen új üzemeket nyitunk, természetesen mindig vannak kihívások. Erre példa a vasút, amely az Egerben elhelyezkedő két üzemünk között halad. Az önkormányzat és a magyar kormány segített abban, hogy olyan gyakorlati megoldást találjunk, amely biztosítja a zökkenőmentes vonatközlekedést, miközben nem bomlik meg a telephelyeink közötti kapcsolat. Ez számunkra egy értékes konstruktív együttműködés volt.

 

Mi a siker kulcsa a ZF Friedrichshafen AG számára Egerben?

A sebességváltók gyártása 1996-ban kezdődött Egerben. Azonban már korábban is készültek itt licenc alapján pontos és magas teljesítményre alkalmas sebességváltók, így a helyi alkalmazottak ezt a technikát megörökölték. Ez az öröklött tudás, a helyi termelés mérvadó alapköveként beépült a személyautók sebességváltóinak a gyártási folyamatába. A siker másik tényezője, hogy Magyarország infrastrukturális feltételei nagyon jók.

 

Milyen innovációs tervekkel rendelkeznek a jövőre nézve?

Ebben és az elkövetkezendő évben a ZF Egerben 100 millió eurót szeretne befektetni és 770 újabb munkahelyet kialakítani. A kezdeti gyártás kapacitása évente eléri a 150.000 darab 8 sebességes automata sebességváltót. A bővítés igénye mellett először meg kell figyelnünk, hogyan alakul a kereslet.

 

Michael Hankel

A ZF Friedrichshafen AG igazgatótanácsának tagja, aki már több mint 30 éve dolgozik az autóiparban – ezek közül 15 évet a ZF csoportnál. Véleménye szerint jelenleg heves viták folynak, de ennek ellenére az autóipar még mindig elbűvölő szektor, hiszen gyorsabban változik, mint a 130 éves története során bármikor.

„Izgalmas időket élünk – úgy értelmezve az időt, mint egy a hosszú távlatba nyúló mobilitást. Ez a munkám érdekességét még csak fokozza, mert olyan jelentőségteljes területekkel foglalkozunk, mint a szenzorok és a mesterséges intelligencia. Ez viszont egy nagy kihívás is egyben, mert az új szereplők, trendek és innovációk egyre gyorsabban alakulnak ki, nem beszélve a jogi követelményekről, amelyek a hatékonysági és az éghajlatvédelmi célokat érintik. A jelenben meghozott döntéseinket a holnap területére kell kialakítanunk, ami időigényes, ha látni szeretnénk a sikert és a piaci megoldásokat."